אם נפגע לך הדיסק הקשיח – קודם כל חשוב להירגע, לנשום ולדעת שב-97% מהמקרים אנחנו יכולים לשחזר לך את כל המידע שקיים שם.
מה צריך לעשות?
לא לפתוח את הדיסק הקשיח –
זה נראה מאוד מפתה, כשקורה לנו משהו כזה. אנחנו מתחילים לחפש פתרון באינטרנט ודבר ראשון שקופץ לנו זה סרטון ב- Youtube. רואים שם מישהו לוקח מברג, פותח את הדיסק הקשיח, מחבר למחשב בחזרה והופ, הכל מתחיל לעבוד. אז גם אנחנו מרגישים שייקח לנו רק שנייה אחת, נפתח, נסגור, נעשה ריסטרט והדיסק יעבוד כמו בסרטון. לא – זו הטעות!!
כשפותחים דיסק קשיח, חייבים לפתוח אותו "בחדר נקי" וסטרילי לפחות CLASS 100. חדר שבו יש סינון של אוויר כדי למנוע מחלקיקים מיקרוסקופיים להיכנס לחלקים הפנימיים בדיסק. אם ייכנס אפילו חלקיק אחד לדיסק הקשיח הוא יכול לגרום נזק עצום. לכן, לפעמים כשמגיעים אלינו לקוחות שפתחו את הדיסק, לרוב הם בעצם החמירו את הבעיה. הפתרון המהיר, הפשוט והזול ביותר הוא לבוא למעבדת שחזור מידע מיד כשיש תקלה בדיסק הקשיח. במעבדה, עורכים בדיקה על המכשיר, לאחר מכן מקבלים הצעת מחיר כולל דו"ח בדיקה מפורט.
לכבות את המחשב –
כשיש בעיה בדיסק הקשיח הנייד או בדיסק של המחשב, חשוב מיד לכבות אותו. לא להפעיל חיפוש תקלות דרך Windows ולא לעשות שום ניסיון של תיקון דרך תוכנה (המטרה של התוכנות היא לתקן את הכונן ולא לשמור מידע!). שינוי קטן בזיכרון של הדיסק הקשיח יכול לגרום נזק גדול למידע בדיסק. כדי לשמור על הדיסק הקשיח, חשוב לסגור את המכשיר בצורה מסודרת ונכונה. בנוסף, כל הפלה של דיסק תקול יכול להחמיר את המצב.
איך מגלים מה הבעיה בדיסק הקשיח?
קודם כל, מגיעים אלינו למעבדה עם המכשיר (אנחנו גם יכולים לאסוף מהבית). אחרי כמה שעות אנחנו מאבחנים את התקלה וכמובן נותנים גם את הפתרון. בסוף הבדיקה, אנחנו מספקים דו"ח בדיקה מפורט הכולל את: סוג התקלה, הציוד הנדרש לשחזור, זמני עבודה ואחוזי ההצלחה בשחזור.
ישנן יותר מ-200 תקלות בדיסק קשיח שאנחנו מכירים. כדי להקל, נרכז אותם כאן ל-3 סוגי תקלות:
נזק פיזי – נזק לחומרה –
הכוונה לנזק שנמצא בתוך מארז המתכת של הדיסק הקשיח. חלקים שנמצאים בתוך הכונן יכולים להינזק. מדובר במכניקה מאוד עדינה. כמו למשל: ראשי הקריאה והכתיבה של הדיסק הקשיח, המנוע והדיסקיות המכילות מידע מגנטי.
לא לדאוג – אצלנו במעבדה יש כלים מיוחדים וחדר סטרילי. בעזרתם, אנחנו יכולים לפרק את הדיסק הקשיח לחלקים באופן זהיר, נכון ומקצועי. אנחנו מתקנים את החלקים או מחליפים אותם בחלקי חילוף מהמחסן שלנו. המידע שקיים במכשיר יישמר ונוכל לבצע את פעולת השחזור.
איך זה קורה? –
בדר"כ כשהמכשיר שלנו נופל ממקום גבוה או אפילו מקבל מכה קלה מהקיר יכולה להיות בעיה פיזית. לפעמים כשאנחנו משתמשים במכשיר לא נכון, יכולה להיווצר תקלה טכנית באחד מהחלקים בתוך הדיסק הקשיח.
נזק לוגי – נזק לתוכנה –
כלומר פגיעה ממשית בנתונים שנמצאים בדיסק הקשיח. בעצם, אי אפשר לקרוא את הנתונים בדיסק. זה לא אומר שהם נמחקו חס וחלילה. המידע מאוחסן בדיסק אבל אי אפשר לקרוא אותו, הוא לא נגיש.
איך זה קורה? –
בדר"כ נזק לוגי נגרם כתוצאה משגיאות באזור היצרן של הכונן (אזור שבו נמצאים מודולים שאחראים על הפלה של כונן). כמו כן, כניסה של וירוסים למחשב יכולה לפגוע במערכת הקבצים של הדיסק הקשיח. כך או כך יש בעיה בקריאת הנתונים בדיסק הקשיח – ואנחנו יכולים לפתור אותה!
נזק למעגל אלקטרוני –
כל דיסק קשיח מורכב ממעגל אלקטרוני כמו מכשירים חשמליים רבים. כשאנחנו מאבחנים את התקלה כנזק במעגל האלקטרוני בעצם מדובר בנזק חשמלי. משהו בדיסק הקשיח לא פועל כמו שצריך ולכן הדיסק לא מקבל חשמל. כשיש כשל חשמלי, הדיסק הקשיח לא מגיב, ואי אפשר לקרוא את הנתונים ממנו.
איך זה קורה? –
לפעמים מדובר בחיבור לא נכון לחשמל (ספק כוח לא נכון) או שימוש בזמן הפסקת חשמל. לפעמים זה יכול להיגרם מחוסר תחזוקה של המחשב שבו היה מחובר הדיסק. כלומר, היווצרות של אבק שיכולה לגרום לנזק במעגלים החשמליים.
לסיכום, קודם כל לנשום - הכל בסדר!
חשוב תמיד לזכור שרוב הסיכויים (97%) שהמידע שלך קיים בדיסק ובהחלט אפשר לשחזר אותו באופן תקין.
ככל שהמכשיר מגיע אלינו מהר יותר כך הסיכוי להחמרת התקלה יהיה קטן יותר. אם אף אחד לא יגע בדיסק הקשיח – לא ייגרם נזק גדול יותר ממה שכבר קרה.